Jabatan Pengajian Melayu, Institut Pendidikan Guru Kampus Raja Melewar, Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia. Telefon 06-7624543 samb. 141

17 November, 2009

PELAJAR KPLI MAJOR BM RAI PENSYARAH DI ROMPIN BEACH RESORT

KUALA ROMPIN - Orang Berbudi Kita Berbahasa, Orang Memberi Kita Merasa. Begitulah indahnya peribahasa Melayu untuk mengenang budi orang yang berjasa. Untuk itu seramai 40 pelajar KPLI (SR) Major BM telah berkumpul di Rompin Beach Resort, Kuala Rompin, Pahang telah mengambil iniseatif untuk menganjurkan Malam Sekuntum Kasih untuk meraikan 10 pensyarah Jabatan Pengajian Melayu IPG Kampus Raja Melewar. Program julung kali itu telah dianjurkan pada 25-26 Oktober 2009 turut dihadiri Ketua Jabatan Pengajian Melayu, Amanah Mohd. Noor.

Pelbagai acara telah disusun atur oleh pihak pengajur seperti sukaneka, sukan air, pertandingan membina istana pasir termasuk ceramah Pendidikan Keselamatan Jalan Raya (PKJR) yang disampaikan dua orang fasilitator Azmi Ayub dan Rosaini Khalid.

Ketua Jabatan Pengajian Melayu, Amanah Mohd Noor ketika berucap di majlis tersebut telah memuji para pelajar kerana berjaya menganjurkan program ini. “ Semoga segala pengalaman yang diperoleh sepanjang penganjuran program ini akan memberikan pengalaman mengurus kepada para pelajar terlibat ” tambah Amanah lagi.

Bila ditanya mengenai ceramah PJKR beliau menambah, matlamat penganjuran ceramah adalah untuk memberikan pendedahan kepada para pelajar mengenai kepentingan PKJR sebagai subjek wajib yang perlu diajar di sekolah rendah dalam pengajaran Bahasa Melayu.

Dalam pertandingan sukaneka dan membina istana pasir, pasukan yang diketuai Faiziah Samsudin telah menjadi johan keseluruhan mengalahkan lima pasukan lain. Hadiah-hadiah telah disampaikan oleh Ketua Unit Pengajian Melayu Dr. Khairuddin Mohamad.

Pengarah projek Wan Norhafizan 21, ketika ditemui melahirkan rasa terharunya kerana berjaya menganjurkan program yang begitu bermakna bagi mereka ini. Menurut beliau kursus PKJR ini amat berguna kepada mereka memandangkan mereka akan mula mengajarnya subjek berkenaan pada tahun hadapan.

Sementara itu pensyarah JPM yang sempat ditemui Mariam Che Latt berkata, program serampang dua mata ini perlu dianjurkan setiap tahun kerana ia merapatkan lagi hubungan silaturahim antara pelajar dan pensyarah. “ Menerusi pelbagai aktiviti yang dianjurkan inilah, para pensyarah dapat mengenal secara lebih dekat hati budi para pelajar masing-masing,” tambah beliau lagi. OLEH MERPATI PUTIH